Saw this in StealthStylz's thread:
Picked my jaw off the floor, stopped staring and then went on some detectivoring...
Found their site here:
Going to their cars bit, I got the page I was looking for!
This Kadett has an R1 engine with 13K RPM Redline and it appears that it has a taste for drive shafts. It currently is running a Volvo rear axle and has the Rostyles banded to 8.5" on the front and 10" on the back!
This has fabulous stance, and quite frankly is as mad as a box of frogs!
Engine bay shot:
Does anyone know if you can get Kadett panels to fit a Chevette?
Here is the Google translation (My Swedish is non-existent).
There are other awesome cars on there, check this VW Derby build pic:
Go have a look!
Rysz.
Picked my jaw off the floor, stopped staring and then went on some detectivoring...
Found their site here:
Going to their cars bit, I got the page I was looking for!
This Kadett has an R1 engine with 13K RPM Redline and it appears that it has a taste for drive shafts. It currently is running a Volvo rear axle and has the Rostyles banded to 8.5" on the front and 10" on the back!
This has fabulous stance, and quite frankly is as mad as a box of frogs!
Engine bay shot:
Does anyone know if you can get Kadett panels to fit a Chevette?
Here is the Google translation (My Swedish is non-existent).
Jeansgaraget.se Jeansgaraget.se
Kadett R1 (Ek:s) Cadet R1 (Ek's)
13 000 rpm Kadett city 13 000 rpm Cadet city
För många år sedan (ca 8??) Åkte Andreas Ek iväg o köpte en vinterbil, Bilen som var en Ljusblå Kadett C 1,2 City skulle brukas hårt tills den dog, så blev även fallet första vintern, bulorna bara växte fram och rosten lika så. Many years ago (about 8?) Went Andreas Ek away o bought a volunteer Erbil, the car was a light blue Kadett C City 1.2 was used heavily until it died, as was also the case first winter, bulorna just grew up and rust equally so.
Vet inte riktigt hur och när allt spårade ur men bilen blev inte alls vad den var tänkt att den skulle bli, först sänktes den brutalt och 4 breddade kryss fälgar monterades, Så gick den något år tills tills Andreas blev trött på det ledsna skicket. Do not really know how and when everything was derailed but the car was not at all what it was supposed that it would be, first cut it brutally and 4 broader cross wheel assembly, so it went until a few years until Andrew was tired of the sorry condition. Rosten "snabblagades", bulorna fixades till, nya skärmkanter byggdes upp av hemligt material och en ny lack lades på. Grate "snabblagades" bulorna was fixed to, the new screen edges built up by the secret material and a new varnish was put on. Nu såg kadutten riktigt bra ut och den fick tjänstgöra på många cruisingar mm Now kadutten looked really good and it did serve on many cruising etc.
Men vintern 2008 började nya planer växa upp i huvudet. But the winter of 2008 began with new plans to grow up in the head. En potent MC-maskin borde få bra fart på den lille blå, här ligger man inte på latsidan, En Yamaha R1 maskin inhandlades och på 2-3 månader satt motorn i ett nylackat motorutrymme, ett motorutrymme som numera är ca 30% större pga ny torpedvägg några dm längre bak, detta för att få ner motorn bakom framvagnsbalken. A potent MC-machine should get good speed on the little blue, here it is not asleep, a Yamaha R1 engine were purchased at 2-3 months and put the engine in a nylackat engine compartment, an engine room which is now about 30% higher due to new bulkhead few dm farther back, in order to bring down the engine behind the front axle beam. Som en bonus med MC-motorn är att växellådan som är ihop byggd med motorn är rätt kaxig, 6 växlad doggringlåda med sekventiell växling, dvs man växlar upp bakåt och ner framåt. As a bonus with MC-engine is the gearbox which is built together with the engine is quite cocky, 6 speed dogg ring box with sequential shifting, ie, alternating backward and forward down. Allt funkade bra några veckor (förutom att ett kugg försvann på 2ans drev så det fick bytas). Everything worked great a few weeks (except that a tooth lost in 2ans drive so it was changed).
Men i "Rättvik hillclimb" skulle bilens brister sorteras ut, 2 drivaxlar gick av, Detta gjorde att allt spårade ur ännu en gång. But in "Rättvik Hillclimb" the car's shortcomings were sorted out, 2 driveshafts went by, this meant that everything was derailed yet again. en volvaaxel monteras just nu i 4-linksupphägning och coilovers, nya hjulhus, fjäderbenstorn och golv byggs utifrån egna I'd'er och en bur monteras. one volvaaxel installed right now in 4-linksupphägning and coilovers, new wheel, strut tower and the floors are built from their own I'd'er and a cage installed. Även de tidigare nämnda rost-snabblagningarna fixas seriöst, nya tröskar mm Although the aforementioned rust-fast repairs fix serious, new threshing etc.
Detta får nog räcka som uppdateringar för säsongen 2009 men redan nu planeras vad som ska göras nästa vinter, Jag tyckte det grubblades nått om ny Mc-personframvagn med rörbärarmar, turbo, pedalställ mm This may probably be enough to update the 2009 season but already planned what to do next winter, I found it puzzling was reached on the new Mc-person front axle with rörbärarmar, Turbo, pedals, etc.
Tror inte någon trodde denna bil skulle gå detta öde till mötes den vintern för ca 8 år sedan då det small mest hela tiden i bakstänkorna, men inte klagar jag :-) Do not have thought this car would go this fate the winter for about 8 years ago when the model most of the time in bakstänkorna, but I do not complain :-)
Tek spec: Tech spec:
Motor: Yamaha R1 -99, 4 cylindrar, 13 000rpm och 150hk Engine: Yamaha R1 -99, 4 cylinders, 13 000rpm and 150hp
Chassi: Bilstein coilovers bak, volvoaxel med lamelldiff upphängd i 4-link. Chassis: Bilstein coilovers rear, Volvo axle, lamelldiff suspended in 4-link. Bur. Bur. duktigt sänkt ably reduced
Kaross: Ombyggda skärmkanter, andra baklysen och framblinkers, Polo framlysen, Golf mk1 frontläpp Body: Rebuilt screen edges, other Taillights and front turn signals, lights up Polo, Golf Mk1 front lip
Hjul: 13" Opel kryssfälgar breddade till ca 10" bak (205 däck) och 8,5" fram (175-däck) Wheels: 13 "Opel rims check broadened to about 10" rear (205 tires) and 8.5 "front (175 tires)
Inredning: Rallystolar, 4-punkts bälten Yamaha R1 instrument. Interior: Rally Chairs, 4-point belts Yamaha R1 instruments.
Kadett R1 (Ek:s) Cadet R1 (Ek's)
13 000 rpm Kadett city 13 000 rpm Cadet city
För många år sedan (ca 8??) Åkte Andreas Ek iväg o köpte en vinterbil, Bilen som var en Ljusblå Kadett C 1,2 City skulle brukas hårt tills den dog, så blev även fallet första vintern, bulorna bara växte fram och rosten lika så. Many years ago (about 8?) Went Andreas Ek away o bought a volunteer Erbil, the car was a light blue Kadett C City 1.2 was used heavily until it died, as was also the case first winter, bulorna just grew up and rust equally so.
Vet inte riktigt hur och när allt spårade ur men bilen blev inte alls vad den var tänkt att den skulle bli, först sänktes den brutalt och 4 breddade kryss fälgar monterades, Så gick den något år tills tills Andreas blev trött på det ledsna skicket. Do not really know how and when everything was derailed but the car was not at all what it was supposed that it would be, first cut it brutally and 4 broader cross wheel assembly, so it went until a few years until Andrew was tired of the sorry condition. Rosten "snabblagades", bulorna fixades till, nya skärmkanter byggdes upp av hemligt material och en ny lack lades på. Grate "snabblagades" bulorna was fixed to, the new screen edges built up by the secret material and a new varnish was put on. Nu såg kadutten riktigt bra ut och den fick tjänstgöra på många cruisingar mm Now kadutten looked really good and it did serve on many cruising etc.
Men vintern 2008 började nya planer växa upp i huvudet. But the winter of 2008 began with new plans to grow up in the head. En potent MC-maskin borde få bra fart på den lille blå, här ligger man inte på latsidan, En Yamaha R1 maskin inhandlades och på 2-3 månader satt motorn i ett nylackat motorutrymme, ett motorutrymme som numera är ca 30% större pga ny torpedvägg några dm längre bak, detta för att få ner motorn bakom framvagnsbalken. A potent MC-machine should get good speed on the little blue, here it is not asleep, a Yamaha R1 engine were purchased at 2-3 months and put the engine in a nylackat engine compartment, an engine room which is now about 30% higher due to new bulkhead few dm farther back, in order to bring down the engine behind the front axle beam. Som en bonus med MC-motorn är att växellådan som är ihop byggd med motorn är rätt kaxig, 6 växlad doggringlåda med sekventiell växling, dvs man växlar upp bakåt och ner framåt. As a bonus with MC-engine is the gearbox which is built together with the engine is quite cocky, 6 speed dogg ring box with sequential shifting, ie, alternating backward and forward down. Allt funkade bra några veckor (förutom att ett kugg försvann på 2ans drev så det fick bytas). Everything worked great a few weeks (except that a tooth lost in 2ans drive so it was changed).
Men i "Rättvik hillclimb" skulle bilens brister sorteras ut, 2 drivaxlar gick av, Detta gjorde att allt spårade ur ännu en gång. But in "Rättvik Hillclimb" the car's shortcomings were sorted out, 2 driveshafts went by, this meant that everything was derailed yet again. en volvaaxel monteras just nu i 4-linksupphägning och coilovers, nya hjulhus, fjäderbenstorn och golv byggs utifrån egna I'd'er och en bur monteras. one volvaaxel installed right now in 4-linksupphägning and coilovers, new wheel, strut tower and the floors are built from their own I'd'er and a cage installed. Även de tidigare nämnda rost-snabblagningarna fixas seriöst, nya tröskar mm Although the aforementioned rust-fast repairs fix serious, new threshing etc.
Detta får nog räcka som uppdateringar för säsongen 2009 men redan nu planeras vad som ska göras nästa vinter, Jag tyckte det grubblades nått om ny Mc-personframvagn med rörbärarmar, turbo, pedalställ mm This may probably be enough to update the 2009 season but already planned what to do next winter, I found it puzzling was reached on the new Mc-person front axle with rörbärarmar, Turbo, pedals, etc.
Tror inte någon trodde denna bil skulle gå detta öde till mötes den vintern för ca 8 år sedan då det small mest hela tiden i bakstänkorna, men inte klagar jag :-) Do not have thought this car would go this fate the winter for about 8 years ago when the model most of the time in bakstänkorna, but I do not complain :-)
Tek spec: Tech spec:
Motor: Yamaha R1 -99, 4 cylindrar, 13 000rpm och 150hk Engine: Yamaha R1 -99, 4 cylinders, 13 000rpm and 150hp
Chassi: Bilstein coilovers bak, volvoaxel med lamelldiff upphängd i 4-link. Chassis: Bilstein coilovers rear, Volvo axle, lamelldiff suspended in 4-link. Bur. Bur. duktigt sänkt ably reduced
Kaross: Ombyggda skärmkanter, andra baklysen och framblinkers, Polo framlysen, Golf mk1 frontläpp Body: Rebuilt screen edges, other Taillights and front turn signals, lights up Polo, Golf Mk1 front lip
Hjul: 13" Opel kryssfälgar breddade till ca 10" bak (205 däck) och 8,5" fram (175-däck) Wheels: 13 "Opel rims check broadened to about 10" rear (205 tires) and 8.5 "front (175 tires)
Inredning: Rallystolar, 4-punkts bälten Yamaha R1 instrument. Interior: Rally Chairs, 4-point belts Yamaha R1 instruments.
There are other awesome cars on there, check this VW Derby build pic:
Go have a look!
Rysz.